fredag 3 december 2010

Förälderns roll

Vad är en förälders roll i sitt barn idrottande?

Efter att ha jobbat som målvaktstränare i sex säsonger nu så har jag börjat få en bild av hur jag ska vara om min son eller dotter i framtiden vill idrotta.

I mina ögon är en förälders roll att, skjutsa till och från träningar och matcher, stötta och peppa, heja på under matcherna. Hjälpa till med kafeteria och liknande saker.

Dom krav jag själv kommer ställa, eller det enda kravet är att börjar mina barn med idrott får man fullfölja säsongen eller terminen. Gå på träningar och vara med på matcher. Att man inte kan börja och sluta på olika idrotter som man själv vill. Utan testar man och vill fortsätta, då fortsätter man hela terminen.

Det jag ALDRIG kommer göra, är att pressa mina barn, få dom börja med idrotter jag tycker är roliga. Tvinga iväg dom på camper och extra träning, om dom inte själva ber om att få gå. Inte stå och skrika på domare och motståndare och medspelare eller mina egna barn.

Alltid vara en bra förebild, sportslig, ödmjuk och schysst.

Jag är ju tävlingsmänniska, så jag hoppas jag kan hålla mig till det jag vill. Men jag har sett så många skräckexempel så jag tror inte det ska bli något problem.

Vad tycker ni, både föräldrar och barn. Vad är förälderns ansvar och roll i barnens idrottande?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar