onsdag 7 mars 2012

Skam den som ger sig

Elitserien är färdigspelad.

Jag tar på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån efter mitt tips inför säsongen...

Till vänster mitt tips, till höger den verkliga tabellen.

1. Linköping                       1. Luleå
2. Djurgården                     2. Skellefteå
3. Luleå                               3. HV71
4. Färjestad                         4. Brynäs
5. HV71                              5. Frölunda
6. Frölunda                         6. Färjestad
7. Skelefteå                         7. AIK
8. AIK                                8. Modo
9. Modo                              9. Växjö
10. Växjö                            10. Linköping
11. Timrå                            11. Djurgården
12. Brynäs                          12. Timrå
Jag lyckades med konststycket att inte pricka in ett enda lag på rätt plats. En bedrift bara det. Att jag lyckades pricka in Lindköping som etta och Djurgården som tvåa... Ja jo tur jag inte är tippare utan målvaktstränare...
Så slutspel!
Vilka målvakter har vi där och hur har dom skött sig i grundserien?
Siffrorna visar antal spelade matcher, räddnings %, insläppta/match och nollor. Siffrorna är hämtade från Hockeyligan.
Frederik Andersen                    39 94,27 1,62 8
Joacim Eriksson                        33 93,52 1,73 3
Viktor Fasth                              46 93,41 2.04 7
Andreas Andersson                  23 93,31 1,91 2
Johan Gustafsson                     29 93,21 1,68 6
David Rautio                             27 92,94 1,72 4
Christopher Nihlstorp               45 92,80 1.90 5
Mikael Tellqvist                        45 92,43 2,30 2
Daniel Larsson                          36 92,09 2,20 2
Johan Holmqvist                        28 91,66 2,37 1
Niklas Svedberg                         29 91,47 2,40 0
Magnus Hallberg                       17 90,81 2,48 2
Fredrik Pettersson-Wentzel       15 90,76 2,23 1
Andreas Hadelöv                       22 89,63 2,54 1
Det är lite lustigt hur mycket snack det varit om Viktor Fasth och Gustaf Wesslau som spelat så många matcher. Men inte ett ord om Nihlstorp i Färjestad som stått en match mindre än Fasth bara...
Jag skrev ju om det igår, men Daniel Larsson ser ut att gå från etta i grundserien till tvåa i slutspelet i år igen. Att HV71 och många supporters inte litar på honom och tycker han varit dålig. Jag kan ju hålla med om att han släppt en del billigamål men det gjorde han ju då han stod i Djurgården också. men han har ju bra statistik trots allt. Men nu är det ju Ulf Dahlen som tar det beslutet. Facit får vi om några veckor...
Vem ska Luleå satsa på? Eller kör dom vidare på varannan match? Förra säsongen hade dom ju liknande upplägg i grundserien sen var det Anders Nilsson som tog hand om slutspelet. vem blir det i år? Dom har ju två målvakter som presterat riktigt bra under säsongen, kanske dom målvakter som får bäst hjälp av laget också?
Brynäs då? Vem kommer stå där? Min magkänsla säger ju att Honken får chansen från start med sin rutin av slutspel och hockey på högsta nivå. Men att Niklas är redo om honken viker ned sig.
Som jag ser det är det Brynäs och Luleå som har angenämast problem, med två målvakter som spelat lika mycket, lika bra och gjort det bra under hela serien. Men jag tror och tycker ju man satsar på en av dom i slutspelet.
Men nu ska jag visa jag inte lärt mig något alls och tippa slutspelet :-) Skam den som ger sig!!
Luleå - AIK 4 - 3
AIK med Viktor Fasth i målet kommer absolut ställa till problem för Luleå. Kanske till och med att AIK med sitt uppoffrande spel och slit kan slå ut Luleå men jag håller Luleå som favoriter. Allt beror på hur bra spelare som Gynge och Rosen kan prestera i slutspelet. Jag håller ju med Rosen lite, det är modigt välja AIK som har Sveriges bästa målvakt. Räknar ju inte med många mål i denna serie.
Foto: Viktoria Sjölund
http://viktoriasjolund.blogg.se/
HV71 - Färjestad 2 - 4
Sjukt svårt att tippa. Dom senaste årens stora lag i Svensk hockey. Men jag tror målvaktsspelet avgör. Ett Färjestad som vet vem som är etta och har en etta dom litar på till 100%. Så är ju inte fallet i HV som det ser ut. Minns förra säsongens strul med målvakter i slutspelet...
Foto Viktoria Sjölund
http://viktoriasjolund.blogg.se/
Skelefteå - Modo 4 - 1
Skulle bli förvånad om inte Skellefteå slår ut Modo rätt komfortabelt. Modo som även dom har lite små målvaktsproblem. Eller jag tycker inte dom har det. Tellan har i mina ögon varit riktigt bra. Men det är ju tydligt att herr Samuelsson inte riktigt är nöjd. Konstigt byte mot DIF på hovet mitt under straffarna, sänder inga bra signaler.
Foto Viktoria Sjölund
http://viktoriasjolund.blogg.se/
Brynäs - Frölunda 3 - 4
Jag tycker ju Brynäs har en bättre topp på sin trupp, Frölunda en bättre bredd. Men framförallt har Frölunda en bättre målvakt. Så här tror jag målvakten blir avgörande till Frölundas fördel. Om nu inte Andersen bryter ihop inför pressen och nerverna. Men det tror jag inte han gör...
Foto Emma Nyström
http://emmaanystrom.blogg.se/
Så där. Det var mitt tips. Så till semifinal går väl, AIK, HV71, Modo och Brynäs... :-P
Vad tror, tycker och tänker ni?
Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar