tisdag 24 april 2012

Talang!

Tallang!

Något du måste ha för att bli bra och du måste ha ännu mer av det för att bli bäst! Men vad är egentligen talang? Om vi snor Wikipedias beskrivnign av talang så vi är med på vad det är.

Talang - ett uttryck för en övergenomsnittlig fallenhet eller förmåga för någon verksamhet, i intellektuell, fysisk eller annan mening.

Stämmer bra överens med min egen syn på saken.

Så, nu har vi rett ut vad talang är. Jag utgår från vi också är överens om att den behövs i stora mängder för att bli en riktigt bra målakt. För jag tror ju inte man kan ta vem som helst och ställa i ett par skridskor ge obegränsat med tid och tillslut blir han eller hon en grym målvakt.

Men vad är det för talang man behöver? Finns det en stå i vägen för puckar talang? Eller? Ja det måste det ju finnas. Talang för att läsa spelet. Talang att ta snabba beslut. Talang att läsa vinklar. Några saker där du måste ha talang för att bli en bra målvakt.

Men den talangen jag ändå värderar högst är talangen att träna och vilja träna. Talangen att kunna ta ut sig totalt och ändå köra vidare.

Linus Blomgren

Jag tror jag själv har många av dom talangerna, eller jag ska vara ärlig HADE många av dom talangerna som behövdes för att bli en riktigt bra målvakt, bra på skridskorna, riktigt bra teknik, bra placeringsförmåga, läste spelet bra. Men, eller MEN jag saknade talangen att träna hårt. Vilan att ge det där sista lilla fanns inte. Gjorde inte dom extra armhävningarna och situpsen, stretchade inte den där kvarten extra.

Så, vill du bli bäst måste du verkligen vara beredd att satsa ordentligt. Du kommer få göra många uppoffringar som sommarresor med kompisar, vinterresor med familjen för att ta några. Du kommer behöva lära dig att ge allt i alla ( ja ja nästan i alla fall) tillfällen.

Jag kan ju bara prata för mig själv, men jag hade ingen aning om hur svårt det var och hur mycket det krävdes för att komma till elitserien. Det var för 20 år sedan och jag tror det krävs ännu mer nu för tiden.

Så talangen för att träna mycket, hårt, i grupp, ensam och på alla sätt som finns. Har du den så har du ett stort plus!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Om jag får säga min åsikt om ämnet tycker jag att talang behövs absolut men just talangen att alltid tävla att alltid träna på sitt max är viktigare i långa loppet jag tror du kan komma väldigt långt på och vara en riktig kämpare och man vet aldrig hur långt man kan ta sig förrän man ger upp, det finns många fall av late bloomers sik har blivit väldigt bra!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är exakt det jag ville få sagt! :-)

      Radera