måndag 9 april 2012

Viktig läsning!

Läste ett lysande blogginlägg hos Magnus på Blue Crease Goaltending idag. Jag håller med Magnus om att det är ett grymt viktigt inlägg och också ett väldigt bra inlägg, med mycket bra tankar och ideer! Mycket bra!

Magnus fyra punkter för att få bättre lagträningar.

1) Efter avlossat skott måste skytten knacka med klubban i ribban. (Om han inte arbetar på sin retur) Dett får spelarna att åka rakt mot mål efter skott. BRA VANOR!

2) Använd returslinga. Efter att skytt spelat klart, stannar han framför målvakten och jobbar på nästa skytts retur, skymmer eller annan liknande uppgift. Detta ser man ibland men inte tillräckligt ofta.

3) Börja övningen med skott, ta retur och spela klart. Efter att man gjort ett matchlikt avslut kan man i högsta fart slå flera passningar, åka i cirklar eller runt piloner hur mycket man vill. Tränignen för utespelarna blir av samma svårighetsgrad men med skillnaden att han får träna på att göra mål.

4) 4 sekundersregeln. En tränare räknar ner efter det att skytten avlossat sitt skott. 4,3,2,1…0. Skytten har alltså 4 sekunder på sig att ta sin retur. Övningen blir då mycket mer matchlik. Jag tror inte träningen blir mindre effektiv om man tar 4 sekunder längre på sig i ett försök att göra mål.

Jävligt enkla saker, som skulle öka kvaliten på träningarna avsevärt. Eller inte på träningarna i sig, men en grymt bra träning på att göra mål som i sin tur blir en grymt bra träning för målvakterna att rädda. Dom två sakerna är ju ändå det viktigaste för att vinna matcher, göra fler mål och släppa in färre än dom man spelar mot.

Lite intressanta siffror Magnus räknat ihop genom att besöka träningar.

På dem tränignarna jag såg var, 95% av avsluten, av karaktären “friläge från blålinjen”. Alltså spelaren kommer helt fri från blålinjen och skall göra mål på målvakten. Hur ofta händer det i match? INTE 95% av tillfällena i alla fall.

Varför tränar vi då på det viset?

Lite statistik från träningarna:

35% av skotten gick utanför.

2% av spelarna gick för att slå in returen.

Just dom här friläges avsluten är ju något jag själv reagerat på flera gånger. Det är ju helt galet! Att man tränar så mycket på frilägen. Hur många frilägen får man per match? Säg mellan 2-6 lite beroende på ålder och nivå. Det betyder att vi tränar ca 95% på något som är 10-15% av avsluten på en match. Då räknar jag med 20-30 skott på  mål per match. Det är ju något som är snett.

Magnus förslag med styrare/skymmare är något jag sett att tex Djurgårdens a-lag hade med på i stort sett alla övningar till och med på uppvärmingen. Samt något Stefan Ladhe berättat att dom alltid kör med i Tre Kronor också. Något jag tycker är självklart, för på det viset kommer ju dom absolut flesta skotten på match. Med någon framför mål ofta flera spelare.

Magnus Fyra förslag är ju sånt jag själv tänkt på, ja inte den med att åka fram och nudda ribban med klubban men även den är ju smart. För som sagt allt handlar ju om vanor!

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. Precis som jag skrev hos Blue Crease så gillar jag inte den där oseden att slå med klubban i ribban.
    Det är ingen bra vana!

    Jag har fått tillrättavisa flera utespelare som slagit klubban i masken på målvakten när de försökt slå i ribban efter avslut.
    Klubban ska vara mot isen/pucken och inte i gallret på den egna målvakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ju så klart en mycket vettig tanke. Men det kan ju lätt byas ut mot något annat som skapar den goda vanan att storma mot mål.

      Radera