lördag 5 maj 2012

När är det dags att sluta? Hur orkar man med fysen?

Hur vet man när det är dags att sluta?

Den frågan fick jag här om dagen. Det finns ju inget svar på den frågan, eller det finns det ju så klart men det är ju vara du själv som vet. Det kan ju inte någon annan än du själv avgöra.

Jag kan ju tänka mig den frågan är lite mer aktuell nu när försäsongen väntar på en. Försäsong är ju inte så där vansinnigt roligt. Dom som tycker det, har fått en fin gåva! Men dom flesta av oss tror jag tycker försäsongen suger mer eller mindre. Men den är ju så viktig!

Det jag tror om att sluta är att göra det inför en försäsong är fel tillfälle. Klart allt känns mindre roligt inför tunga och jobbiga fyspass. Men jag tycker och tror man ska kämpa sig igenom försäsongen innan man tar beslutet att sluta. För när man väl får snöra på sig skridskorna och spänna fast benskydden brukar känslan av att hockey nog inte är så där roligt som jag trodde försvinna.

Har du ändå för svårt hitta motivation och styrka att klara av försäsongen, prata med din tränare kanske finns det saker du kan byta ut. Kanske finns det alternativa träningsmetoder? Kanske kan du spela fotboll? Testa på någon kampsport? Självklart ska det inte handla om att slippa undan eller få det lättare, utan att hitta vad som får dig att tycka träningen är roligare? Cykla? Simma? Köra aerobics? Boxning?

Jag är väl kanske inte helt säker på att alla tränare är jätte pigga på att låta dig träna annat än deras fys. Men ja det är ju värt ett försök i alla fall! Har tränaren lite känsla så ska det nog gå att få till. Sen som målvakt behöver du ju lite annan fys än resten av laget också.

En sak som jag minns från min aktiva tid är att försäsongen sög och var tråkig men när man i augusti fick kliva på isen var det värt det och jag insåg att det heller inte varit så hemskt som jag trodde det skulle vara inför försäsongen.

Så hur vet du att det är dags att sluta?

Jag tror man känner det, när motivationen inte finns där alls. När det inte är roligt med hockeyn längre. Här nedanför kommer två intervjuer med Mikael Sandberg och Tommy Söderström om just att sluta. M står för Mikael och T för Tommy.

Varför slutade du med hockeyn?

M: Jag hade spelat A-lagshockey i 20 år så jag kände att var bra nu, motivationen började försvinna så för mig var det ett ganska enkelt beslut, inget dramatiskt alls.

T: Jag tappade motivationen...

Hur kom du fram till beslutet att sluta med hockeyn?

M: Beslutet att lägga av växte fram de sista åren, mitt sista kontrakt med Frölunda var över två år så jag visste att efter de två åren så fick det räcka.

T: Det va enkelt eftersom jag sagt hela min karriär att den dag jag inte tycker det är kul så är det bara att sluta...

Kom det snabbt eller växte beslutet fram?

M: Som sagt tidigare så hade jag två år där jag visste att efter kontraktets slut så var det över.

T: Växte fram...

Ångrade du dig någon gång?

M: Nej, har inte ångrat det, jag startade min egen verksamhet under mitt sista år som aktiv så det blev en smidig övergång.

T: Ångra är fel ord men jag hade gärna hållt på längre men eftersom motivationen tog slut så va det enkelt...

Vad vill du ge för tips till unga killar och tjejer som funderar på att sluta? Vad ska man tänka på?

M: Jag tycker att man skall verkligen fundera på om man gett sig chansen att bli så bra som man kan, sen hur långt det räcker gentemot andra målvakter är en annan sak. Så man inte senare i livet ångrar sig att man inte gav sig chansen att se hur bra man verkligen kunde bli.

T: Beror på vilken anledning man tänkt sluta...jag kan ångra lite ibland att jag inte kämpade mer i usa än vad jag gjorde...men samtidigt så kändes det rätt där och då....men som sagt om man tycker det är kul så tycker jag man ska fortsätta för motgångar drabbas dom flesta av....Ha det gott...Tommy

Jag tycker Tommy har en riktigt bra poäng i sitt sista svar, "men som sagt om man tycker det är kul så tycker jag man ska fortsätta för motgångar drabbas dom flesta av" Det är lite huvudet på spiken. Är det kul så fortsätt, längtar du efter att komma ut på isen så sluta inte, älskar du spela hockey men hatar fysen sluta inte utan kämpa dig igenom fysen.

Vad säger ni? Några bra tips på hur man orkar med fysen?

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar