onsdag 25 juli 2012

Intervju med AIK:s Jonas Liwing

Idag är det dags för AIK backen Jonas Liwing att svara på mina frågor.

Hur mycket jobbar ni backar i AIK ihop med målvakterna på och utanför isen för att styra upp och bestämma hur erat försvar ska spelas?

Innan varje säsong har backarna, målvakterna, backtränaren (Franzén & G. Persson) satt oss ned och gått igenom detaljer runt målburen.

Är målvaktstränaren inblandad i jobbet kring försvarspelet också?

 Ja S. Persson har också varit med.

Vad tror du om det nya förslaget med bakåflyttat mållinje?

Det kan vara positivt för hockeyn tror jag, det ger mer yta till spel framför mål vilket ger en roligare anfallshockey.

Hur tror du det påverkar dig som back?

Svårt att säga utan att ha testat. Det blir ju en mycket större yta framför mål att försvarar så man får försöka vara på tå ännu mer hela tiden.

Vilken är den bästa målvakt du spelat ihop med?

Henrik Karlsson.

Har ni i AIK förutbestämda "varianter" hur målvakten ska stoppa och spela pucken vid dumpins?

Vi har haft lite grundregler för hur målvakterna ska göra och vart backarna ska ta vägen för att det ska bli så lite missförstånd som möjligt.

Vem är AIK:s mest fåfänga spelare? Motivera gärna. 

Daniel Josefsson, med hans hår måste man stå lite extra framför spegeln.

Vem är slarvigast i AIK? Motivera gärna

Nu när Salle är borta är det svårt. Det finns ett gäng som sitter bredvid varandra i omklädningsrummet där det brukar ligga tejp, tröjor och vattenflaskor lite överallt. Sandberg, Carlsson och Bång. (Han är ju dock inte kvar)

Vem är den största prylgalningen med utrustning och klubbor? Motivera gärna.

Gynge utan tvekan. Han spenderade mycket tid i klubbrummet och var noga med hur hans saker skulle vara. Det gav ju också utdelning!

Vilka förändringar tycker du skulle till i Svensk hockey? Regler eller serieindelningar eller liknande?

Jag skulle kunna tänka mig en utökning av elitserien med två lag. Det byts ju ut ett lag varje år mellan serierna vilket tyder på att toppen på HA är lika bra som delar av ES.

En annan ändring jag skulle kunna tänka mig är att slutspelet blir annorlunda. Tycker inte att ett lag ska behöva slå ut ettan och tvåan för att ta sig till final. Ser hellre att slutspelträded är "fast".

Vilken målvakt i Elitserien är svårast att göra mål på? 

Vi hade svårast att göra mål på Luleå och Frölunda så det får bli någon där.

Vilka målvakter snackar mest och försöker med trashtalk?

Jag har aldrig råkat ut för någon målvakt som kör trashtalk.

Vilken forward är jobbigast möte i sarghörnet och varför?

Albrandt i LHC. Han är liten, kvick, tekninsk och smart. Har åkt på både en och två utvisningar mot honom i hörnen.

Jag kan ju förstå Jonas önskan om slutspelet då AIK två år i rad råkat ut för just det han säger. Slå ut ettan och sen ställas mot tvåan. Jag tycker ju att det är en tjusning med att dom bra placerade lagen för välja. Men jag tycker dom skulle få välja helt fritt i så fall. Vill ettan möte tvåan ska dom kunna välja så.

Svårt att säga emot att Gynges nogranhet och prylgalenhet kring sina klubbor inte betalade av sig. Ett gäng kassar och kontrakt i KHL är väl bevis nog!

Tackar Jonas som tog sig tid att svara på mina frågor!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar