torsdag 30 augusti 2012

Niklas tippar Elitserien

Okey då!

Dags att sluta fega och tippa Elitserien. Borde ju vara lite lättare i år då jag slipper tippa mitt hjärtas lag! Fast hm nej kanske ändå inte. Men här kommer mitt tips!


  1. Skellefteå
  2. Hv71
  3. Luleå
  4. Färjestad
  5. Brynäs
  6. Frölunda
  7. Modo
  8. Linköping
  9. AIK
  10. Timrå 
  11. Växjö
  12. Rögle

Så ser mitt tips ut. Nu ska jag försöka motivera det lite.

1. Skellefteå

Jag tycker Skellefteå har en grymt bra trupp med några riktiga stjärnor som Lindström, Möller, Holloway. Samt ett bra målvaktspar där ettan Jocke Eriksson var en av förra säsongens bästa målvakter och kan han spela lika bra kommer det bli en rolig säsong för Skellefteå. Jag tror Skellefteå vinner serien och har stor chans spela final i vår!

2. HV71

Har absolut en av Elitseriens bästa spelartrupper. Men dom stora stjärnorna blir ju inte yngre. Har värvat William Karlsson från Västerås som det ska bli spännande se om han kan fortsätta producera poäng. Även Marcus Nilson från Djurgården har anslutit. En värvning jag tror HV kommer ha stor nytta av nu när Nilson kan kliva ur rampljuset och bara fokusera på att spela hockey. I Wesslau har HV en av seriens bästa målvakter. Här är ett av dom lag jag tror utamanar om en finalplats i vår!

3. Luleå

Luleå med Jonas Rönnqvist i spetsen är jobbiga att möta med sin helplans forececking. Nu med båda bröderna Abbot i laguppställningen och en joker som Linus Klasen som jag tror kan snitta en pinne per match i alla fall. Även lille Fabricius har hittat hem igen och jag tror han kommer börja producera igen! Ska bli spännande att se om Luleå klarar spara lite av krutet till slutspelet i år så dom orkar höja sig ett snäpp.

4. Färjestad

Färjestad har haft rätt stor omsättning på spelare och kommer när laget är ihopspelat vara en av utmanarna till SM-Guldet. Tollefsen kommer bli en viktig pjäs för Färjestad i vinter tror jag. En riktigt bra värvning. Han kommer vara lika älskad i Karlstad som hatad i resten av landet. Att dom fick tillbaka Salak var också det en riktigt bra värvning av Färjestad. En av seriens bästa målvakter!

5. Brynäs

Regerande mästarna! Jag tror dom kommer klara sig från den värsta guld-baksmällan. Dels för största stjärnan Silferberg lämnar och andra måste kliva fram. Dels för att Järnkrok blev kvar och kommer kliva fram och vara ännu bättre i år. Dom har också även i år ett riktigt vasst målvaktspar! Jag tror också Daniel Widing kommer spruta in mål i vinter! Jag tror dock inte Brynäs klarar att försvara sitt guld.

6. Frölunda

Offensivt kommer Frölunda vara sevärda i vinter med Dick Axelsson och Fabian Brunnström som nyförvärv då hade dom redan Fredrik Sjöström, Mikael Johansson, Joel Lundqvist och Magnus Kahnberg redan. Mitt frågetecken blir målvakterna. Visst Hudacek var bra i SSK så han borde hålla ihop även i Elitserien. Men båda är helt oprövade. Dock kan ju Andersen kanske stå i Frölunda även denna vinter. Då kan dom nog klättra en placering eller två.

7. Modo

Modo har värvat både smart och spännande. Spontant känns det som att spelarna som tillkommit totalt sätt är bättre än dom som lämnat. Dom två största tappen tror jag blir Micke Tellqvist och Nicklas Danielsson. Jag tror ju att Alsenfelt och Starkbaum kommer leverera men jag håller Tellan som bättre målvakt än dom båda. Ska bli kul att se vad Nagy kan prestera vid sin andra vända i Modo. Dock har ju Modo skador på Mattias Ritola med brutet nyckelben som missar ca sex veckor och vad värre är Samuel Påhlsson som missar åtminstonde halva säsongen. Vilket kan få Modo tappa en placering kanske två.

8. Linköping

Jag trycker Linköping är knepiga att bedömma. Dom har värvat in bra spelare till en redan bra trupp. Men den truppen höll på att hamna i kvalserien förra säsongen. Dom har ju värvat/fått tillbaka en klasspelare i Mattias Weinhandl som kommer göra en massa mål. Det jag sätter ett litet frågetecken kring är målvakterna. Där jag tror Christian Engstrand kommer bli etta. Det gäller han kan hålla en jämn nivå hela säsongen. Spelar målvakterna riktigt bra kan nog Linköping komma bättre än 8:a!

9. AIK

Jag tror AIK får ett mellanår i år. Med ny tränare och en massa tunga spelarförluster som Fasth, Bång, Nemeth, Gynge och Rosén tror jag AIK får svårt. Jag tror dock den största förlusten blir tränare Roger Melin som fått ihop spelarna på ett imponerande sätt under sina år i AIK.Där han fått alla att leverera på toppen av sin förmåga! Sen har ju AIK en del intressanta nyförvärv också, Daniel Larsson, Broc Little, Björn Melin, Esa Pirnes och Danske Nicklas Jensen. Dom två jag är mest nyfiken på är dels om målvakten Daniel Larsson kommer hitta tillbaka till sitt "gamla" spel och Danske Nicklas Jensen som ska vara en riktig talang! Om alla nyförvärv kliver in och levererar från start och målvakterna klarar att ersätta Viktor Fasth så kan AIK hota om en slutspelsplats. Men jag tror det blir svårt.

10. Timrå

Timrå är i extremt stort behov av sitt fina försvarsspel från kvalserien och Jocke Lundströms fenomenala målvaktsspel. Samt att Niklas Nordgren kan leverera frammåt, att Max Friberg hittar sitt fina spel från JVM. Jag tror Timrå slipper kvalserien och kanske kan vara med och nosa på en slutspelplats, även om jag inte riktigt tror dom når ända fram!

11. Växjö

Växjö har tappat en hel del spelare och kanske inte riktigt ersatt dom lika bra. Jag tror det största tappet blir målvakten Martin Gerber. Där jag inte tror Fredrik Norrena klarar att fylla luckan. Jag tror Norrena kommer göra en lite bättre säsong än förra men jag tror inte att det kommer räcka! Om Växjö ska slippa kvalserie och ha chans på slutspel kommer Norrena och Modig behöva storspela och Robert Rosén vara lite bättre än förra säsongen!

12. Rögle

Om Rögle ska slippa kvalserien måste Martin Gerber stå på huvudet i varje match ochLasse Kukkonen, Mike Igulden, Mattias Tjärnqvist och Fredrik Varg överprestera! Gerber och Varg tror jag kommer göra det som krävs men Igulden tappade ju farten redan förra säsongen efter en sensationell start och Tjärnqvist är i mina ögon på väg utför i karriären och en riktigt svag säsong bakom sig. Kukkonen är svår, han skulle ju inte vara den första finska storspelaren som kom till Sverige och underpresterade men lyfte en fet lön om det blev så?! Men kan han och dom andra nya leva upp till förväntningarna kanske Rögle kan slippa kvalserien.

Sådär. Det var mitt tips och genomgång av årets Elitserie! Förra året hade jag ju som sagt NOLL rätt! Så du kanske inte ska ta detta som facit om du ska tippa! Men det är vad jag tror!

Vad tror du?

Tänkte köra några bonus tips också!

Skytteligavinnare: Mattias Weinhandl 32 mål
Poänligevinnare: Oscar Möller 61 poäng
Mest utvisningsminuter: Andreas Jämtin 128 min
Årets Rookie: Nicklas Jensen AIK 45 poäng

Vi hörs!

2 kommentarer:

  1. @sportklubbarn (Kent)30 augusti 2012 kl. 14:33

    Ett tips gott som något annat. Alltid lätt att vara efterklok framåt vårkanten. Men i detta fall så TROR jag att Timrå och Växjö skall byta plats.

    SvaraRadera