tisdag 11 september 2012

Att finnas där stötta och diskutera

Jag fick ett mail av en hockeymamma här om dagen. Där hon undrade hur hon kunde peppa sin son som var målvakt. Hur hon kunde få honom att få bra självförtroende.

En intressant och bra fråga tycker jag!

Nu är jag ju ingen mentalcoach eller psykolog. Men jag har ju spelat hockey själv, och tränat och träffat en massa målvakter.

Jag tror ju på att vara ärlig med sitt barn. Har han gjort en tavla så ska man inte släta över den eller låtsas som det inte var en tavla. Han vet ju att det var det. Prata om det, fråga hur det kändes. Låt honomberätta hur det kändes vad han tänkte.

Fråga honom hur han borde ha gjort i den situationen. Låt honom få analysera misstaget och hitta egna lösningar på hur han skulle ha agerat. Du behöver ju inte vara målvaktstränare för det. Låt honom själv komma på lösningarna.

Det du kan vara beredd med är några situationer i matchen där han gjorde bra saker och prata om dom också. Låt honom analysera varför det blev så bra just då.

Prata om det som gick galet men lägg inte någon jättestor vikt vid det. Oftast har man ju som målvakt gjort fler bra saker än dåliga, något du kan få honom att förstå och lägga mer vikt vid.

En sak som jag tycker är exra viktig här är ju att bara prata om dessa saker om ditt barn själv vill. Om han tar upp det och vill prata. Inget jag tycker man ska tvinga fram. Vill han inte prata, så gör inte det.

Sen är det ju bara peppa, stötta och finnas där som i alla andra tillfällen.

Men som sagt jag tror ju på att vara ärlig. Visst det var en tavla du gjorde ett misstag. Det gör vi alla, och det kommer hända fler gånger. Men hur ska du göra för att inte göra samma misstag igen?

Så tycker jag man hanterar det! Vad tycker du? Hur gör du?

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Håller med om att man ska lägga liten vikt vid misstag. Konstatera vad som hänt och sedan tänk samma situation igen fast med utgångspunkt att man räddar. I övrigt tror jag mycket på att förstärka de positiva sakerna. När killen är mogen också analysera de bra sakerna. Varför var det en så bra räddning?

    SvaraRadera
  2. Nu har ju jag inget målvaktsbarn men ett barn iaf som spelar hockey. Jag tycker absolut att om barnet själv tar upp "misstaget" så kan man prata om det. Men som du oxå säger förstärka det som är bra.
    Tror INTE på att alltid säga du är bra, el ni spelade jätte bra. Om dom inte spelat bra så har dom inte och det går inte att alltid spela bra heller. Så att ärlighet varar längst, givetvis utan att såra barnet!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis!

      Ärlighet, diskutera det dåliga lyft fram det bra. Mal inte på utan prata så mycket barnet vill!

      Bra där! :D

      Radera