söndag 2 december 2012

Gästinlägg av Timrås Jocke Lundström

Idag har jag det stora nöjet att presentera ett gästinlägg som förhoppningsvis kan bli några till eller i alla fall ett till, av en riktigt bra målvakt vid namn Joakim Lundström. Som står i Timrå i Elitserien. Jag tycker det är riktigt kul Jocke ville ställa upp!

Jag såg en match med Timrå på Cmore, där Leif Boork ställde frågan varför Jocke blivit så mycket bättre dom senaste säsongerna. Han svarade att han lärt sig vad som krävs. Jag mailade Jocke direkt och bad honom berätta för oss!

Så här kommer Jockes ord!

Vad gör en idrottsman/kvinna framgångsrik?
Vilka faktorer spelar in?
Hur mycket träning krävs?
Har JAG vad som krävs?


Lite så gick mina tankegångar för ganska precis 6 år sedan nu. Sittandes i ett omklädningsrum tillhörande Valbo i div.1 med en axel som hade hoppat ur led för femtioelfte gången och ett sargat självförtroende. Fram tills 2 år före hade karriären gått spikrakt uppåt och allt verkade bara stämma.
Men något hände på vägen. Skador, oflyt osv. Visst man kan välja att skylla på det, men vad var det egentligen som låg bakom? Jag hade under hela min tid som hockeyspelareinte riktigt förstått hur lyckligt lottad jag var som fick hålla på med det jag älskar. Och nog tagit det mesta för givet.


Men nu hade jag kommit till ett vägskäl; sluta med hockey eller ta upp kampen på allvar. Jag bestämde mig för kampen. Operation nr 3 för axeln skulle bli den sista.

I samband med operationen bestämde jag mig för att börja plugga. Kost, för att få veta hur jag ska äta för att prestera som bäst under så lång tid som möjligt. Jag fick se den närmaste 6 månaders perioden som en chans att komma tillbaka bättre tränad och maximalt förberedd i allt som krävs. Dock utan kontrakt för första gången sen jag var 16 år.


Foto: Pär Olert
Hemsida
Jag började intressera mig för de mentala bitarna. Hur gör våra bästa idrottare? Hur jobbar dom med mental träning?

Små pusselbitar började falla på plats. Men med ny förståelse kom även en viss typ av ångest för vad man kunde ha slarvat bort genom åren. Och man bygger inte upp Rom från ruin till strålande stad på bara en dag :)


3-4 månader gick. Det blev vår. Formen var på uppåtgående, kosten var bättre och jag börjar så smått att förstå vad som krävs. Men ännu klubblös. Ända in i mitten på juni gick jag och väntade. Skulle någon våga ta en chans med mig? Fick förlita mig på tron. Så helt plötsligt fick jag ett samtal från Sundsvall hockey. Jag tvekade inte en sekund när chansen dök upp. Tur sa många. Men jag vägrade att se det som en slump. Jobbar man hårt, målinriktat men framför allt rätt så kommer bra saker hända. Det är jag övertygad om. Nu 6 år senare är jag en bit på vägen men jag lär mig nåt nytt varje vecka. Och det vill jag fortsätta med många år framöver.


Det jag beskrivit ovan var nog den första stora vändpunkten i min karriär. Tänkte även försöka berätta vilka svar jag kom fram till på frågorna jag hade.

Vad krävs för att bli framgångsrik idrottare?

Det jag kom fram till är att det finns inget som helst facit. Men däremot finns det många saker som kan hjälpa dig nå hela vägen. Självklart behövs en viss talang och självklart kommer du behöva lägga ner mängder med timmar på träning. Men ingen av dom här är lika avgörande som kost och mental träning ( i min mening) Det spelar ingen roll hur hårt och mycket du tränar om du äter fel.
Det vanligaste inom idrotten är att man äter ganska bra mängder men otroligt fel. Utan rätt byggstenar för din kropp kommer träningen snarare att bryta ner än att bygga upp. Och det spelar ingen roll hur talangfull du är om du inte lär dig att hur du får fram den varje träning, varje byte varje match.


Hur jag jobbar med just de här områdena kan jag dela med mig av vid ett annat tillfälle. Hej så länge och tack för att jag fick dela med mig av lite tankar.

Nr 84. J Lundström

Foto: Pär Olert
Hemsida

Intressanta ord från Jocke!

Jag håller med honom helt och hållet i att det krävs talang och kunskap. Men att viljan, det mentala och kosten är otroligt viktigt för att nå hela vägen! Du kommer ju inte orka träna så mycket som behövs om du inte sköter maten!

Tackar Jocke som tog sig tid att dela med sig av sina tankar!

Vi hörs!

4 kommentarer:

  1. Väldigt intressant läsning! Jocke har varit kung denna säsong!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med dig! Bra skrivet av Jocke och han har varit riktigt bra!

      Radera
  2. vill verkligen veta hur han jobbar med den mentala biten och kosten! hade vart grymt att få lite tips. det hoppas jag kommer!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja han har ju sagt att han ska skriva en fortsättning, så vi får hålla tummarna! :)

      Radera