torsdag 2 januari 2014

Ha plocken låg och vinklad mot pucken

Jag har lagt märke till att många målvakter har en väldigt hög plock i grundställning. Så pass hör att alla räddningar som görs med den i den höjden är på puckar som skulle gått över.


Bilden här ovan är inte helt rätt, då Tim Thomas inte har plocken så i grundställning men det var den bästa jag hittade.

Jag föredrar en grundställning med lägre plock. Finns ju dels ingen anledning vara beredd på puckar som skulle gått över målet. Sen upplever jag det lättare att göra en räddning uppåt med plocken än nedåt. Samt då du går ned i butterfly så vill du ha plocken intill benskyddet för att stänga luckor. Då måste du med hög plock i grundställning sänka plocken varje gång du går ned i butterfly.

En som jag tycker onödig rörelse då du lika gärna kan ha plocken där nere från början. Jag förespråkar alltså en låg plock, vänd ut mot pucken så öppen som möjligt. Givitvis för att bli så stor som möjligt och täcka som mycket som möjligt. Du vill ju vara så stor som du kan och vänd mot pucken. Inte som jag också ser många, plocken vänd ned mot isen. Är ju sällan ett skott kommer rakt nedifrån.


Nu är det ju återigen så att jag inte är något facit, utan det här är som jag tycker. Har du plocken högt eller vinklad nedåt och trivs så, räddar det mesta på plocksidan och har funderat över och testat annat så kör på. Men har du plocken högt eller vinklad nedåt, aldrig funderat över det eller testat något annat så prova i alla fall att byta.

Ge dig själv möjligheten att välja hur du vill ha plocken, men då välja för att du gett dig fler valmöjligheter. Det tycker jag är viktigt då det gäller det mesta med att vara målvakt. Att du ger dig själv ett val, är onepad bättre än sms i den här situationen? Ska jag stå kvar lite längre eller gå ned lite tidigare? Prova, ge dig själv ett val.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar