onsdag 26 februari 2014

Sommarträning och ansvar

Vid den här tidpunkten på året får jag alltid mycket frågor om försäsongsträning och fysövningar. Att jag ska skriva inlägg om det. Något jag inte gjort innan och inte kommer göra denna säsong heller. Det finns två anledningar till det.

För det första är jag inte bra nog på fysbiten för att skriva ett bra och givande inlägg om det. Visst kan jag en hel del övningar. Men det räcker ju inte med att veta vilka övningar man kan göra för att träna olika muskelgrupper. Man måste ju också kunna tekniken, vilket är svårare få ut i text, samt det är också en del där jag inte är helt säker. Speciellt inte då det kommer in skivstänger och vikter. Sen ska ju ett schema göras där jag inte heller har riktigt tillräckligt bra kunskaper.

Den andra anledningen som kanske är ännu viktigare är att jag har ganska många läsare i många olika åldrar och ett fysprogram ska ju vara personligt. Jag kan inte göra ett fysprogram som funkar för alla olika målvakter i alla olika åldrar. En målvakt som spelar på elitnivå i J20 ska inte köra samma fys som en 12-årig målvakt.

Det viktigaste tycker jag är att ett fysprogram ska i så stor utsträckning det går vara personligt. Där du tränar på dom saker du behöver träna på. En del av er kanske måste köra väldigt mycket bålstyrka och inte så mycket ben, medan en annan måste jobba mycket med kondition/uthållighet. Väldigt få av er kan köra ett generellt fysprogram jag skulle göra som passar 10-20 åringar och få den försäsongsträning ni behöver.

Därför kommer inga inlägg om försäsongsträning.

Sen, och det har jag skrivit om förut. Eget ansvar! Det är ju väldigt lätt skicka iväg ett mail till mig och be om ett träningsprogram. Visst skulle jag kunna skicka över några övningar som är bra. Men vad ger det? Att få fem-sex övningar som är bra för ben och bål. Det tror jag att ni alla kan själva redan.

Så ta eget ansvar, lägg en tusenlapp eller två på att gå till en PT på ett gym, eller hitta en på internet. Ha en dialog och kom fram till ett bra program för just dig. Visst det kostar en del men det kommer vara det absolut bästa för dig, och din träning.

Gå igenom med en PT hur du rör dig på isen, vilka rörelser du gör mest. Så kan han eller hon göra ett schema där du tränar dom musklerna extra mycket, och resten av kroppen får anpassad träning även den. Då kan du säkert också få tips på vad du ska tänka på då det gäller mat och dryck.

Så vill du få riktigt bra anpassad träning, ta dig tiden att skaffa dig ett personligt schema!

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar