fredag 11 november 2016

Tryggheten i att ha en spelidé

En spelidé. Vad är det bra för och vad är det ens? Här kanske det finns lite olika åsikter, om vad det är. För mig är det ett sätt att få större trygghet i sitt spel. Ställas inför färre val under matcherna. Att veta hur du ska agera i olika lägen och situationer.

Att du jobbar på hur du ska jobba mot pucken i olika situationer. I olika vinklar. I olika djup. Har du en idé och jobbar på samma sätt i samma sorts situationer får du en trygghet i ditt spel. Samt, du tjänar lite tid varje gång du inte behöver göra ett val. Ska jag stå eller köra sms, ska jag använda onepad eller stå. Slipper du dom valen, dom tveksamheterna så kommer du få ett bättre flyt i ditt spel och som jag tycker en större säkerhet.

Vet du när du ska gå ned i tex sms i vinkeln, så slipper du risken för tveksamhet. Tveksamhet som kan utnyttjas av en skytt. En annan sak jag upptäckt är att tveksamhet vid just sms gör att du ofta får mer bråttom ned i sms, vilket lätt kan leda till att du kommer för djupt i din sms, alltså att du sjunker ihop inte får fram höfterna. Det i sin tur leder till att du får svårare komma ifrån stolpen och blir osmidigare i dina rörelser.

Nedanför har jag fotat Hugo i samma vinkel stående och i SMS. Så i den vinkeln fungerar ju båda lika bra vad det gäller att täcka nät. Då måste man börja fundera på fördelarna med att stå i den situationen och fördelarna med att gå ned i sms. Hitta det som känns bäst och sen använda sig av den spelidén i dessa lägen.




Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar