torsdag 19 juli 2012

Intervju med HV71:s Gustaf Wesslau

Igår kväll kom ett mail med svar från en av mina favoritmålvakter, Gustaf Wesslau. Jag gillar också att intervju Gustaf lite extra för det är genomtänkta och uttömmande svar jag får. Jag var lite nyfiken på Gustaf spelidé inför kommande säsong och vilka lärdomar och reflektioner han fick från förra.

Jag pratade en del med Thomas Magnusson under säsongen som sa att du jobbade med att tajta till ditt spel och spela mindre aggresivt och "yvigt". Det gick ju inte riktigt då försvaret inte fungerade. Men ska du jobba vidare med det?

Det tänker jag absolut göra. Att hitta en lugn och trygg arbetsmetod tror jag är viktigt. Men för den skull inte tappa den explosiva delen i spelet.

Har du några planer försöka spela större? Att inte "krypa" ihop så mycket i grundställningen?

I lägen där skytten har stor chans att göra mål, i slottet,  passar den ihopkrypna explosiva stilen mig väldigt bra. I de lägena måste du gå på talang och känsla. Det jag behöver jobba med är att spela större och använda kroppen på tex vinkelskott. Där har jag en tendens att överagera. Spela enkelt.

Om du lyckas tajta till dig. Är du då rädd tappa ditt väldigt bra explosiva spel i ytterlägen?

Att spela tajta eller spela på procent som jag kallar det är är väldigt bra att göra om man har en formsvacka. Ingenting stämmer, då har man iaf sannolikheten på sin sida. När allt stämmer kan du spela mer på känsla. Jag har en grund att stå på. Efter hur formen är för dagen väljer jag vilka verktyg jag ska använda.

Med facit i hand efter förra säsongen där du spelade väldigt mycket matcher. Tror du att du kunnat hålla en ännu högre nivå i kvalserien om du fått vila lite mer under säsongen? Kommer du vilja spela lika mycket eller mindre denna säsong?

Jag samlade på mig mängder av erfarenheter under förra säsongen. Det skulle jag ha svårt att byta bort. Men jag kan ärligt säga att det fanns dagar då man var trött i huvudet och kanske behövt vila. Men hur det hade påverkat kvalserien det vet jag inte. Jag skulle inte ha något emot att spela alla matcher precis som förra året. Men för lagets bästa så är det nog viktigt att ha två målvakter i matchform.

Vad är din personliga målsättning den här säsongen?

Jag har vunnit div1, kvalserien till allsvenskan, vunnit allsvenskan, vunnit kvalserien till Elitserien, slutat på andra plats i Elitseriens grundserie och tagit SM-silver.  Målsättningen är vinst i grundserien och SM-guld.

Hurdan är Gustaf Wesslau som målvaktskollega? Tyst och sköter dig själv? Eller kommer du med mycket tips och råd och vill hjälpa din kollega mycket?

Tycker det fungerar som bäst när man har ett nära samarbete mellan de bägge målvakterna och målvaktstränarn. Ofta så att man blir kvar en stund på isen tillsammans efter en träning och byter tankar och funderingar.

Vad blir det för utrustning i år? Kör du vidare med Reebok eller byter du? Vilka förger blir det?

I HV71 spelas det med Bauer. Det blir en liten omställning från Reebok, men borde inte vara några problem. Spelar med Supreme ganska rakt igenom, och Pro skridskor. Allt i HV-blått.

Hur mycket byter du av din utrustning mellan säsongerna?

Mellan säsongerna byter jag allt. Svettas väldigt mycket, det göra att all utrustning är förstörd efter en säsong. Under säsong brukar jag använda 4 par handskar. Ett par benskydd och skridskor. Ibland två kombinat.

Har du lätt att köra in ny utrustning?

Nej det tycker jag inte. Det är väldigt stelt i början. Men efter ca 2 veckor har man fått lite känsla i prylarna

Enligt uppgifter jag fått, bytte du från Reebok kombinat till Bauer förra säsongen. Blev det någon skillnad tycker du? Kände du dig större?

Stämmer. Byte halvvägs tror jag. Reebok kombinatet var ju så mycket mindre än de från Bauer så det fanns ju igen anledning att spela med handikapp. Å visst kändes det större, speciellt över axlarna.

Vem lackar din mask och vad blir motivet?

David Gunnarsson. Daveart. Håller alltid mina masker ganska strikta utan för mycket kladd. Så i år blir det en blåvitt mask med HV71 loggor.

Publicerat med tillstånd av DAVEART.com


The story

David about the design:

I have been working with Gustaf for many years and he always likes clean and crisp designs, and that fits perfect with HV71´s logo.

The design is a so called 2 in 1 design, from distance it is an old school looking design, but the closer you come the more details you will discover and the mask enters a new dimension in front of your eyes with all the 3-D effects and much more. And not only that, it is also a tribute to the fantastic art of the Jönköping artist John Bauer, one of my favorite artists, check out his paintings.

Intressant läsa lite hur Gustaf själv ser på sitt spel och föregående säsong. Jag tycker han har en väldigt bra plan och insikt i sit spel. Jag är övertygad om att HV kommer ha mycket stabilt målvaktsspel i vinter och att vi kommer få se Gustaf i Tre Kronor.

Jag gillar det faktum att dom personliga mål han delar med sig av är att laget ska vinna, inte att han ska spela mycket eller ha en viss räddningsprocent. För ärligt står du där med SM-Guldet runt halsen i slutet av säsongen. Spela roll vilken statistik du har!

Vill tacka Gustaf som tog sig tid svara på mina frågor.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar