tisdag 10 juli 2012

Stora målvaktsgenomgången 2012/2013

Tänkta jag även i år ska gå igenom Elitserielagens målvakter som jag gjorde förra säsongen också. Det här är ju min ranking och mina tankar kring målvakterna! Ska gå igenom dom lag för lag och avslutar med hur stor chans jag tror målvakten har att få spela i Tre Kronor under säsongen.

Så nu kör vi!

AIK: Daniel Larsson och Niklas Lundström
AIK blev efter förra säsongen av med Viktor Fasth som blivit bästa målvakt i Elitserien två säsonger i rad. Ett TUNGT tapp. Han som ska fylla luckan är Daniel Larsson som haft två okey säsonger i HV71. Lite ojämna men ändå ok. Tävla med Daniel om förstaplatsen gör egna produkten Niklas Lundström.

Daniel räds ju inte utmaningar i alla fall, kom tillbaka till Sverige och skulle ersätta Stefan Liv i HV71 och nu ska ha ersätta Viktor Fasth i AIK. Jag tror vi kommer få se en bättre Daniel Larsson än förra säsongen. Där sammarbetet med Stefan Persson kommer få honom att spela mer konsekvent och tajtare. Jag tror Daniel kommer göre en bra säsong. Där han kommer bli bra uppbackad av Niklas Lundström som jag tror kommer få lite av ett genombrott i år och säkert kommer få stå ett tiotal matcher.

Tre Kronor Chans?
Daniel Larsson 35%
Niklas Lundström 0%

Brynäs: Johan Holmqvist och Robin Rahm
Slutspelets succe målvakt Niklas Svedberg fick kontrakt med Boston Bruin inför säsongen och lämnade ett tomrum i Brynäs målvaktsuppsättning. Ett tomrum jag tror Robin Rahm kommer fylla bra. Han kommer fortsätta vara en bra elitseriemålvakt som jag just nu ser som backup till Johan Holmqvist som kom tillbaka till Brynäs och visade att han fortfarande är en bra målvakt.

Johan Holmqvist gjorde förra säsongen en riktigt bra säsong och visade efter några kritiserade säsonger i Frölunda att han absolut är en riktigt bra Elitseriemålvakt. Han och Svedberg delade på jobbet i grundserien där "Honken" inför slutspelet var den tänkta ettan men sjukdom och en storspelande Svedberg gjorde att han fick agrea båsöppnare under slutspelet.
Robin Rahm, den mest omskrivna och omtalade spelaren i Elitserien inför säsongen. Efter två års dopingavstägningen ska alltså Robin axla Svedbergs kombinat. Där han antagligen kommer jämföras med det spel Niklas presterade i slutspelet vilket kommer bli svårt. Men jag tror Robin kommer göra en bra säsong.

Tre Kronor Chans?
Johan Holmqvist 30%
Robin Rahm 0%

Frölunda: Julius Hudacek och Frederik Andersen Patrick Galbraith
Förra årets grundseriefenomen Frederik Andersen har lite att leva upp till i år. Han var lysande i grundserien för att sen tappa lite i slutspelet och ännu mer i VM. Blev inget tillräckligt bra NHL kontrakt. Jag tycker kanske inte det är så konstigt inget lag ville satsa ett envägskontrakt på Andersen. Efter att väldigt sent ha tappat Andersen har Frölunda plockat in en ny dansk i Patrick Galbraith. Jag har sett Patrick sparsamt men tror han kommer överraska många positivt! Patrick kommer få tävla om första spaden med Hudacek som gjorde en bra säsong i SSK.

Frederik Andersen kommer i mina ögon vara etta då säsongen börjar. Han behöver komma tillbaka till det spel han visade upp under grundserien förra säsongen då han var riktigt bra. Han visade upp en snabbhet och vighet som förvånade mig lite då han är en riktigt stor och tung målvakt. Ska bli spännande följa Frederik i hans andra säsong i Frölunda.
Patrick Galbraith och Hudacek kommer få kriga om förstaspaden på försäsongen och i början av säsongen. Jag kan tänka mig dom kommer dela på jobbet, om någon ska knipa första spaden tror jag det blir Hudacek på målfoto.
Julius Hudacek som efter en bra säsong i Allsvenska Södertälje fick debutera i Slovakiens landslag förra säsongen. Ska bli spännande att se om Julius kan höja sig ett snäpp och visa upp lika bra spel i Elitserien.

Landslags chans?
Frederik Andersen 100%
Julius Hudacek 50%
Patrick Galbraith 80%

Färjestad: Fredrik Pettersson-Wentzel och Alexander Salak
Alexander Salak är tillbaka i FBK och jag är övertygad han kommer inleda säsongen som etta. Salak var ju riktigt bra i Färjestad sist han var här. Fär att avsluta säsongen lite svajigt och blivit petad av Nihlstorp i slutspelet. Där det sas Salak var skadad. Pettersson-Wentzel får en säsong till som backup och slipa på detaöjer och teknik ihop med Erik Granqvist.

Alexander Salak får en säsong till i Elitserien där han kommer backas upp av Pettersson-Wentzel. Jag tror PW kommer få spela i alla fall en 15-20 matcher så att Salak ska hålla och hålla formen in i slutspelet. Ska bli spännande att se Salak i Elitserien igen. Sist blev han ju en succe värvning i sista sekund då Rahm åkte dit för doping. Salak har spelat 21 matcher i AHL med en procent strax över 90% säsongen som gick. Får han jobba med Granqvist under försäsongen tror jag vi får se en riktigt bra Salak i vinter.
PW kommer ha en viktig roll i vinter då jag tror han kommer få avlasta Salak en hel del. Då gäller det för honom att höja sig lite från förra säsongen och hjälpa Färjestad vinna matcher. Jag tycker PW var lite ojämn förra säsongen och släppte en del "lätta" puckar.

Tre Kronor Chans?
Fredrik Pettersson-Wentzel 0%
Landslags chans?
Alexander Salak 80%

HV71: Gustaf Wesslau och Jonas Gunnarsson
En av dom målvakter jag ser mest fram emot att följa i år är ju Gustaf Wesslau som gjorde en väldigt bra säsong i Djurgården förra säsongen. Ska bli kul at se honom i förmodade topplaget HV71. Jonas Gunnarsson vet jag inte mer än att han spelat bra i HV:s J20 lag.

Gustaf Wesslau gjorde ju en riktigt bra säsong i Djurgården förra året. En säsong där jag vet han jobbade mycket med Thomas Magnusson på att tajta till sitt spel vara lite mindre aggresiv och slippa rädda i ytterlägen så mycket. Nu gick det ju inte då Djurgårdens försvarspel var katastrofalt. Ska bli roligt att se om Wesslau kommer jobba med William Rahm i HV på att tajta till sitt spel. Dock är ju HV:s försvar lite lika som DIF:s chanser dyker upp från ingenstans. Så kanske Wesslau får fortsätta spela yvigt och stort?
Jonas Gunnarsson har jag ingen koll på och kan inte skriva om.

Tre Kronor Chans?
Gustaf Wesslau 85%
Jonas Gunnarsson 0%

Linköping: Christian Engstrand och Andreas Andersson
Ska bli kul och spännande se vem av förra säsongen backuper Engstrand och Andersson som krigar till sig förstaspaden? Jag tror det kommer bli delat arbete lite som i Luleå i början av säsongen.

Christian Engstrand har ju varit backup till Fredrik Norrena i några säsonger. Han gick ju ut och sågade Norrena som lagkamrat i pressen och sa han inte lärt sig något alls av Norrena. Trist för Engstrand. Förra säsongen fick ju Engstrand spela mer än han är van vid då Norrena var skadad en del och han gjorde det riktigt bra. Jag skulle tro att i slutet av säsongen kommer Engstrand vunnit kampen och är Linköpings etta.
Andreas Andersson tycker jag gjorde helt rätt som lämnade HV där han varit den eviga tvåan. Han flyttar till Linköping för att ge Engstrand en match om förstaspaden. Jag tror ju han kommer få spela 20-30 matcher i grundserien och absolut få en rejäl chans bli etta. Andersson har ju spelat bra då han fått chansen i HV dom två senaste säsongerna och ska bli kul se honom lite mer i år.

Tre Kronor Chans?
Christian Engstrand 0%
Andreas Andersson 0%

Luleå: Johan Gustafsson och David Rautio
Jag utgår från att Luleå kör vidare med sin varannanmatch matchning av sina målvakter. Samt att Johan blir kvar i Luleå och inte försvinner till Minnesota. Luleå har ett riktigt vasst målvaktspar.

Johan Gustafsson fick ett riktigt genombrott förra säsongen med elitseriedebut och 29 spelade matcher vann JVM guld och debuterade på riktigt i Tre Kronor. Jag tycker Johan är en riktigt bra målvakt. Men skulle vilja att han stod upp lite längre i en del situationer. Jag tror också Johan kommer spela lite mer än David i vinter.
David Rautio gjorde även han en bra säsong förra säsongen hans andra bra Elitseriesäsong. Han kommer som jag tror antagligen få spela 25-30 matcher även i år och göra det lika bra som förra säsongen.

Tre Kronor Chans?
Johan Gustafsson 85%
David Rautio 10%

Modo: Oscar Alsenfelt och Bernhard Starkbaum
Modo värvade Oscar från Växjö och plockade inte Bernhard från Villacher i Österrike. Två målvakter jag inte har så bra koll på. Oscar såg jag en del förra säsongen och tycker han ser bra och lovande ut. Dock känner jag ju Masken Modos målvaktstränare så jag är säker det blir bra målvaktsspel i Modo i år också.

Oscar lämnade andraspaden i Växjö för att försöka ta en första i Modo. Jag tycker Oscar är bra nog målvakt för att vara etta i Elitserien. Jag tror ju han och Bernhard kommer dela på jobbet i början och tävla om förstaplatsen.
Bernhard en målvakt jag inte sett alls. Han hade dock över 93% i Villacher förra säsongen så han måste vara en bra målvakt. Som jag skrev tror jag inte Masken skulle plockat in en keeper som inte håller måttet.

Tre Kronor Chans
Oscar Alsenfelt 0%
Landslags chans
Bernhard Starkbaum 90%

Rögle: Martin Gerber och Jonas Fransson
Rögle har i mina ögon ett grymt bra målvaktspar, Martin Gerber visade färra säsongen i Växjö han fortfarande är en riktigt bra målvakt och Jonas Fransson har varit en av Allsvenskans bästa några säsonger nu. Jag är ju rätt övertygad om att Gerber kommer spela mest matcher.

Martin Gerber en målvakt med massor av rutin och med en riktigt bra säsong förra säsongen. Han är en riktigt bra värvning av Rögle som kommer hjälpa dom ha chans att vinna matcher. Jag gillar ju Gerber som utöver en bra målvakt är en trevlig kille!
Jonas har ju som sagt varit en av Allsvenskans bästa målvakter några säsonger i rad nu och jag tror absolut han håller i Elitserien. Lite trist för Jonas Rögle plockade in Gerber så han antagligen inte blir etta. Men jag tror han får ett gäng chanser i vinter och kommer göra det bra och hjälpa Rögle vinna matcher.

Tre Kronor Chans?
Jonas Fransson 0%
Landslags Chans?
Martin Gerber 70% (om han inte slutat i landslaget)

Skellefteå: Joakim Ericsson och Markus Svensson
Skellefteå kommer ha ett bra målvaktspar i vinter där Joakim kommer fortsätta som norrlands-AIK:s etta och bli uppbackad av Markus Svensson. Jag tycker Markus gjorde helt rätt som gick vidare från AIK även om det kanske inte var helt hans eget val.

Joakim kommer i mina ögon vara given etta i Skellefteå i vinter och jag tror han kommer fortsätta vara en riktigt bra målvakt. Som har ett slutspels rutin som jag tror kan vara mycket viktigt för Skellefteå i vinter. Joakim har som Luleås Johan Gustafsson en tendens att jobba lite mycket nere i SMS och butterfly i mitt tycke. Men det är svårt kritisera då han gjorde den säsong han gjorde förra säsongen. Han jobbar också konsekvent på samma sätt precis som Johan så det är ju deras spelplan, och som sagt det går ju bra.
Markus Svensson tror jag som sagt gjorde helt rätt i alla lämna AIK där det blev lite fel och han aldrig fick chansen riktigt. Dels för han stod bakom Viktor Fasth men också för han kom in fel i matchningen i AIK och hade en riktigt tung debut. Dock tycker jag han är en riktigt bra målvakt som han visade i derbyt mot Djurgården där han trots massivt spelövertag från Djurgården höll nollan.

Tre Kronor Chans?
Joakim Ericsson 90%
Markus Svensson 0%

Timrå: Joakim Lundström och Daniel Bellissimo
Joakim Lundström hade svårt att riktigt få till det i Elitserien där hand elade jobbet med Stefan Ridderwall. Han varvade bra med dåliga matcher. Men då han fick förtroendet i Kvalserien spelade han otroligt bra och var en starkt bidragande orsak Timrå spelar i Elitserien i pår med. Daniel Bellissimo hade en riktigt stark säsong i Bofors och gjorde ett bra VM och ska bli spännande att följa i Elitserien.

Joakim Lundström är ju talangen som aldrig riktigt blommat ut eller riktigt fått chansen blomma ut. När han fick chansen i kvalserien förra säsongen visade han att det inte vara är talang också utan också en riktigt bra målvakt. Han var grymt bra och var absolut mycket starkt bidragande till Timrås vinst i kvalserien.
Daniel Bellissimo gjorde en mycket bra Allsvensk säsong och ett bra VM och belönades följdaktligen med ett avancemang i seriesystemet då Timrå värvade honom. En målvakt jag tycker det ska bli spännande att följa i vinter. I mina ögon är racet om förstaspaden öppet.

Tre Kronor Chans?
Joakim Lundström 0%
Landslags chans?
Daniel Bellissimo 100%

Växjö: Fredrik Norrena och Mattias Modig
Kanske årets mest oväntade "comeback" gör Mattias Modig tycker jag. Det ska bli riktigt roligt följa honom i vinter. Jag är ju dock säker på att Fredrik Norrena kommer inleda som första målvakt. Har svårt tro Växjö eller Norrena tänk honom som backup i vinter.

Fredrik Norrena är ju fortfarande en riktigt bra målvakt som han visade i Linköping förra säsongen dock är han ojämnare än i fornstora dagar. Han blandar ju den nya stilen med den gamla stilen och gör en del räddningar som jag som målvaktstränare dels jublar åt och samtidigt fasar över. En humörsspelare som blir bättre ju argare han är.
Mattias Modig vet väl ingen riktigt var han befinner sig form eller spelmässigt. Knappt ens han själv. Dock en riktigt rolig värvning av Växjö. Som jag tror kommer ta över efter Norrena om inte i år så nästa säsong. Ska bli grymt kul att följa Mattias comeback i Elitserien i vinter.

Tre Kronor Chans?
Mattias Modig 0%
Landslags Chans?
Fredrik Norrena 0% (slutat i landslaget)

Sådär det var min genomgång av målvakterna i årets serie. Vi har lite fler importer i år än förra året men vi "tappar" ju målvakter till NHL på löpande band nu för tiden och många har bråttom över och sticker efter en bra säsong i elitserien som Niklas Svedberg i år och Anders Nilsson förra. Inget fel i det. Även om jag tycker man kan ta det lite lugnt och etablera sig i Elitserien och kanske spela lite Tre Kronor först. Samtidigt varför inte ta chansen då man får den. Den kanske aldrig kommer igen?

Förra året listade jag mina topp fem målvakter ska göra det i år också så klart. Här kommer listan från förra säsongen.

1. Viktor Fasth
2. Daniel Larsson
3. Andreas Hadelöv
4. Mikael Tellqvist
5. Christopher Nihlstorp
Den var väl sådär kan vi säga va? Daniel Larsson och Andreas Hadelöv skulle ju inte vara med där. Men dom andra tre tycker jag var ok att ha med.

I år ser min topp fem lista ut så här.

1. Gustaf Wesslau
2. Joakim Ericsson
3.  Alexander Salak Frederik Andersen
4. Johan Gustafsson
5. Martin Gerber

Det är min topp fem lista den här säsongen. Hur ser din topp fem lista ut?

Vi hörs!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar